KHASIAT AIR ALKALI ( AIR ANTI-OKSIDAN) - PART 2  

Thursday, December 27, 2007


pH merujuk pada "power of hydrogen" dan memerlukan cecair. Lebih tinggi kandungan hydrogen (H+) maka lebih tinggi keasidannya dan alkali merujuk pada (OH-) hidroksida ataupun oksigen. Sekiranya bilangan (H-) sama banyak dengan (OH-) dalam sesuatu larutan maka larutan tersebut bersifat neutral iaitu pH 7.

•Bahan bio alkali mampu meningkatkan pH cecair yang terdapat di luar sel iaitu dinamakan cecair sel. Cecair sel sekiranya menunjukkan sifat asid maka sel akan cepat menjadi rosak, tua dan menjadi tempat organisma dan bakteria membiak. Apabila cecair sel bersifat neutral atau alkali proses baik pulih sel akan menjadi lebih cepat dan tidak ada organisma yang boleh hidup dalam keadaan beralkali.

•Menurut doctor Arthur C. Guyton, M.D., ( Probably the most recognized author on human physiology states in his "Textbook of Medical Physiology": "The first steps in maintaining health is to alkalize the body (pH or acid/alkaline balance). This is one of the most important aspects of Homeostasis. Changes in pH alter virtually all body functions." )

•pH adalah unit menentukan tahap asid atau alkali sesuatu bahan
0 - Acid / 7 - Neutral / 14 - Alkaline
Blood pH: 7.4 - Normal Health / 7.2 or lower - Death

•Sel yang sihat mempunyai sifat alkali manakala sel yang tidak sihat terutamanya sel kanser mempunyai pH bawah dari 7.0.

•Sekiranya badan kita tidak mampu meneutralkan asid tadi maka sel tersebut akan menjadi lebid asid dan sekiranya pH sel menurun sehingga 3.5 maka sel tersebut akan mati.

•Badan kita sentiasa menghasilkan asid dari proses metabolisma dan badan kita tidak mampu menghasilkan bahan alkali secukupnya oleh itu kita perlu mendapatkan sumber alkali dari luar iaitu dalam bentuk makanan.

•Rajah di bawah kita boleh lihat skala pH. Dimana pH bermula dari 0 hingga 14 dan skala pH dikira dengan mendarab 10 bagi satu perubahan unit pH.



•Biasanya kebanyakan air minum mempunyai pH lebih kurang 7. Bahan bio alkali mampu meningkatkan pH air dari 7.0 ke 10.6 dan sekiranya kita lihat pada rajah skala iaitu dari 10,000,000 ke 100,000,000,000 ini menunujukkan Bahan bio alkali meningkatkan tahap alkali sebanyak 10,000 kali ganda untuk meningkatkan pH air ketahap pH 10.

•Badan kita beroperasi dengan baik dalam keadaan alkali adalah kerana enzim. Enzim bukan sahaja diperlukan dalam proses penghadaman malah segala proses memerlukan enzim dan enzim beroperasi pada tahap optimum dalam lingkungan pH 6 hingga 8. Hanya enzim di dalam perut memerlukan medium bersifat asid. Selainnya memerlukan medium yang bersifat alkali.

•Sebagai contoh Carbonic anhydrase adalah salah satu enzim yang memerlukan pH 7.2 ini adalah enzim yang penting di mana ia mampu mempercepatkan tindak balas asid carbonik menjadi carbon dioksida sebanyak 36 juta kali ganda. Sekiranya badan kita berasid enzim ini tadi akan musnah dan proses untuk tindak balas menukarkan asid carbonik menjadi carbon dioksida akan terbantut

•Darah kita perlu pada tahap pH 7.35-7.45 untuk menyimpan oksigen. Bayangkan sekiranya enzim tadi tidak berfungsi dengan sempurna maka kandungan asid dalam darah akan meningkat dengan cepat. Untuk mengatasi masalah ini darah terpaksa mengambil calcium dari tulang pula untuk meneutralkan asid .

•Banyak doktor berpendapat punca terjadinya osteoperosis adalah dari minum terlalu banyak air soda atau bekarbonat. Air soda mengandungi carbonik asid yang sangat tinggi dan badan kita terpaksa mengambil calcium dari tulang untuk meneutralkan asid tersebut. Badan kita memerlukan 32 gelas air alkali untuk meneutralkan 1 cawan air berkarbonat. Sekiranya air biasa iaitu bukan alkali maka dianggarkan melebihi 1000 gelas air.

TAKLIMAT PERCUMA UNTUK PRODUK DAN PELAN PERNIAGAAN CANTIK2U ; HUBUNGI / SMS TRISHA 013 634 8761

INGIN MENJADI AGEN / PENGEDAR / STOKIS CANTIK2U ; DAFTAR PERCUMA ; KLIK SINI

KELEBIHAN SERTAI CANTIK2U (C2U) ; RUJUK SINI

PELAN PERNIAGAAN CANTIK2U ; RUJUK SINI

ARTIKEL MENGENAI PENTINGNYA AIR ; RUJUK SINI

ARTIKEL MENGENAI APA ITU AIR ALKALI (AIR ANTI-OKSIDAN) ; RUJUK SINI

ARTIKEL MENGENAI KHASIAT AIR ALKALI ( AIR ANTI-OKSIDAN) ; RUJUK SINI

ARTIKEL MENGENAI PENEMUAN BERDEKAD KEHEBATAN AIR ALKALI (AIR ANTI-OKSIDAN) ; RUJUK SINI

“MULAKAN BISNES ANDA SENDIRI HARI INI DENGAN MODAL SERENDAH RM150 “

HUBUNGI / SMS TRISHA 013 634 8761

AddThis Social Bookmark Button

Email this post